Počítačová grafika a CAD cad 1
Dvourozmerne kresleni --- ukazkovy vykres
Obsah
- 0) zalozit novy vykres, pokud jej nemate zalozeny
- 1)
- Pro jistotu zkontrolovat ci nastavit:
jednotky (units)
- - desitkove
- - uhly na stupne
- - 0 stupnu na vychod
- - stupne merit PROTI hod. rucickam
- 2) meze (limits) -100,-100; 10000,10000
- 3) zoom all
- 4) Obvodove zdivo:
- polyline 0,0; M,0;
M,8190; 0,8190; close
- offset 310 dovnitr obdelnika
- 5) Vysrafovana zed:
- polyline 3910,310; @310,0; @0,3300,; @-310,0; close
- hatch 45stupnu, 100, double
- polyline .X z leve strany prave vytvorene zdi, .Y z vnitrniho obvodu horni
obvodove zdi; @3270<270; @310<0; kolmy k horni zdi
;close
- hatch 45stupnu, 100, double
- 6) Vytvoreni nove hladiny (layer) SRAFY : Prikaz Layer control Nastav
barvu : zelena, state : off;
Prikazem modify entity zmenime hladinu sraf v obou zdech na SRAFY;
Srafy po prekresleni obrazovky nebudou videt
- 7) Zed u schodiste:
- polyline .X z prave obv. zdi, .Y z praveho dolniho rohu horni vysrafovane
zdi; @3600<180; @310<90; kolmy k prave obv. zdi
- orez (trim) konec teto zdi vpravo
- 8) Schody:
- usecka z rohu zdi kolma na horni zed
- array rectangular z teto usecky (rada 1, sloupce 10, vzdalenost
252)
- usecka polovina z leveho kraje schodiste; kolmo na pravy kraj
schodiste
- posunout (move) prave vytvorenou usecku o 20 dolu
(lze pouzit zadani refer. bod 0,0 a druheho bodu
0,-20)
- kopie (copy) teto posunute usecky podle refer. bodu 0,0 do polohy
0,40
- zoom na schodiste
- orez (trim) presahujici hrany schodu uprostred
- zoom previous
- 9) Okna:
- a) vytvoreni bloku OKNO:
- line 10000,10000;@1500<0;@310<90;@1500<180; close
- pan posunout tak, aby bylo OKNO videt v pravem hornim
rohu
- zoom na toto OKNO
- offset 100, dolni hrana okna, nahoru
- takto vznikla usecka - offset 50, nahoru
- block OKNO ref. bod: levy dolni roh okna; oznacit cele
OKNO
- zoom all
- vymazat (erase) tuto predlohu bloku
- b) vlozeni vytvoreneho bloku:
- insert OKNO 1) 1000,0
- 2) 5500,0
- 3) 2500,.Y vzit z vnitrni steny horni obvodove zdi,
otocit o 180 stupnu
- 4) 7000,.Y vzit z vnitrni steny horni obvodove zdi,
otocit o 180 stupnu
- 5) 310,2910, 90 stupnu otocit
- 6) .X z vnejsi steny prave obvodove zdi, potom zadat 0,2910
otocit o 90 st.
- 11) Pricka:
- polyline .X z vnitrni steny leve obv. zdi, pak zadat 0,5700; kolmy k
prostredni vysrafovane zdi
- offset 150 nahoru
- orez (trim) levou stranu teto pricky
- 12) Dvere:
- a) vytvoreni bloku DVERE:
- polyline 10000,10000; 11000,10000; 11000,10150; 10000,10150;
uzavri
- pan posunout tak, aby byly DVERE videt v pravem hornim
rohu
- zoom na tyto DVERE
- nastavit pocatek (origin) UCS do leveho dolniho bodu dveri
(prusecik)
- usecka 100,0; kolmy nahoru
- usecka 900,0; kolmy nahoru
- usecka (trojuhelnik) z bodu prusecik do souradnic 900,900;
do bodu prusecik (3)
- usecka z bodu ("polovina usecky") pomoci
Ortho (= Ctrl-O nebo F8) vytahnout
"kousek" nahoru, uzlovou editaci protahnout "kousek"
dolu
- kruznice (pres 2 body) 1.bod: koncovy bod z posledni nakreslene usecky
2.bod: .X z teto usecky a y-ovou souradnici od
ruky
- text: poc. bod dat tak akorat do leve poloviny bubliny
vyska 70
natoceni -90 stupnu (nebo 270)
text "L"
- text: poc. bod dat tak akorat na pravou stranu linky
vyska 70, natoceni -90
text "800", potom Enter na druhou radku, dat "1970" pak 2x
Enter
- block DVERE ref. bod: 0,0 oznacit cele DVERE mysi
- nastav UCS World
- zoom all
- vymazat (erase) tuto predlohu bloku
- b) vlozeni vytvoreneho bloku:
- vloz DVERE 1) pravy horni roh dolni vysrafovane zdi (prusecik)
otoceni 90 stupnu
- 2) .Y ze spodni steny pricky, pak 1500
(otoceni 0 stupnu)
- 13) zapnuti hladiny SRAFY (State : On)
Tomas Vanicek,
Katedra inzenyrske informatiky