129/2000 Sb. ZAKON ze dne 12. dubna 2000 o krajich (krajske zrizeni) Parlament se usnesl na tomto zakone Ceske republiky: HLAVA I OBECNA USTANOVENI DIL 1 Postaveni kraju a jejich organu ? 1 (1) Kraj je uzemni spolecenstvi obcanu; nalezi mu pravo na samospravu, ktere vykonava v rozsahu stanovenem zakonem a v souladu s potrebami kraje (dale jen "samostatna pusobnost"). (2) Kraj je verejnopravni korporaci; vystupuje v pravnich vztazich svym jmenem a nese odpovednost z techto vztahu vyplyvajici. (3) Kraj pecuje o vsestranny rozvoj sveho uzemi a o potreby svych obcanu; pri plneni svych ukolu chrani tez verejny zajem vyjadreny v zakonech a jinych pravnich predpisech. (4) Kraj ma vlastni majetek a hospodari s nim samostatne za podminek stanovenych timto nebo zvlastnim zakonem. ? 2 (1) Kraj je spravovan, v rozsahu stanovenem zakonem, zastupitelstvem kraje1) (dale jen "zastupitelstvo"). Dalsimi organy kraje jsou rada kraje (dale jen "rada"), hejtman kraje (dale jen "hejtman") a krajsky urad. Organem kraje je tez zvlastni organ kraje (dale jen "zvlastni organ") zrizeny podle zakona. (2) Kraj muze k plneni svych ukolu v samostatne pusobnosti zakladat a zrizovat pravnicke osoby a organizacni slozky jako zarizeni bez pravni subjektivity, pokud tento zakon nestanovi jinak. ------------------------------------------------------------------ 1) Cl. 101 odst. 2 ustavniho zakona c. 1/1993 Sb., Ustava Ceske republiky. ? 3 (1) Kraj je povinen vydavat potvrzeni a vyhotovovat zpravy pro potreby pravnickych a fyzickych osob, stanovi-li tak zvlastni pravni predpis. (2) Potvrzeni pro uplatneni prava v cizine je kraj povinen vydat jen v pripade, ze jsou mu pozadovane udaje znamy. ? 4 Pokud zvlastni zakon upravuje pusobnost kraju a nestanovi, ze jde o samostatnou ci prenesenou pusobnost, plati, ze jde vzdy o cinnosti patrici do samostatne pusobnosti kraju. ? 5 (1) Kraj a jim zrizene nebo zalozene organizacni slozky a pravnicke osoby mohou uzivat znak a prapor kraje. Jine subjekty mohou uzivat znak kraje jen s jeho souhlasem; k uzivani praporu kraje neni nutny jeho souhlas. (2) Kraji mohou byt na jeho navrh znak a prapor kraje udeleny predsedou Poslanecke snemovny. Kraj muze navrhnout predsedovi Poslanecke snemovny zmenu znaku a praporu kraje. (3) K oznaceni budov, v nichz maji sidlo organy kraje, muze kraj uzivat vedle velkeho statniho znaku2) i znak kraje. (4) Kraje mohou pouzivat razitko kraje se znakem kraje. Znak kraje je vyobrazen uprostred razitka a po obvodu razitka je uveden cely nazev kraje. ------------------------------------------------------------------ 2) Zakon c. 68/1990 Sb., o uzivani statniho znaku, statni vlajky a ostatnich symbolu Ceske republiky, ve zneni pozdejsich predpisu. DIL 2 Obecne zavazne vyhlasky kraje a narizeni kraje ? 6 Obecne zavaznou vyhlaskou kraje vydanou zastupitelstvem v mezich jeho samostatne pusobnosti lze ukladat povinnosti fyzickym a pravnickym osobam, jen stanovi-li tak zakon. ? 7 Na zaklade a v mezich zakona rada vydava pravni predpisy ve vecech svereneho vykonu statni spravy, je-li k tomu zakonem zmocnena; tyto pravni predpisy se nazyvaji narizeni kraje. ? 8 (1) Obecne zavazna vyhlaska kraje a narizeni kraje (dale jen "pravni predpis kraje") musi byt vyhlaseny. (2) Vyhlaseni pravniho predpisu kraje se provede tak, ze se uverejni ve Vestniku pravnich predpisu kraje v tistene podobe (dale jen "Vestnik"), pokud pravni predpis nestanovi jinak. ? 9 (1) Pravni predpis kraje nabyva ucinnosti patnactym dnem nasledujicim po dni jeho vyhlaseni ve Vestniku, pokud v nem neni stanoven pozdejsi pocatek ucinnosti. (2) Vyzaduje-li to nalehavy obecny zajem, lze vyjimecne stanovit drivejsi pocatek ucinnosti, nejdrive vsak dnem vyhlaseni. Duvody, v cem spociva nalehavy obecny zajem, a skutecnost, ze pravni predpis kraje nabyva drivejsi ucinnosti, musi byt v pravnim predpisu kraje uvedeny. V techto pripadech se pravni predpis kraje vyhlasi bezodkladne vyvesenim na uredni desce krajskeho uradu (dale jen "uredni deska"), na urednich deskach okresnich a obecnich uradu, kterych se dotyka, a uverejni se i v hromadnych informacnich prostredcich. Povinnost vyhlaseni podle ? 8 odst. 2 zustava nedotcena. ? 10 (1) Kazdy kraj vydava pro svuj uzemni obvod Vestnik, ktery je tiskovinou. (2) Vestnik se vydava v postupne cislovanych castkach, z nichz kazda obsahuje v zahlavi oznaceni dne, kdy byla rozeslana; tento den je dnem vyhlaseni pravniho predpisu kraje. (3) Pravni predpisy kraje se opatruji poradovymi cisly. Ciselna rada pravnich predpisu kraje, jakoz i ciselna rada jednotlivych castek Vestniku se uzavira koncem kalendarniho roku. (4) Ve Vestniku se vyhlasuji uverejnenim plneho zneni pravni predpisy kraje, nalezy Ustavniho soudu k pravnim predpisum kraje a dalsi skutecnosti stanovene zakonem. (5) Redakci Vestniku vykonava krajsky urad v samostatne pusobnosti. Pravni predpisy kraje musi byt uverejneny ve Vestniku nejdele do 15 dnu ode dne jejich schvaleni. (6) Tiskove chyby se ve Vestniku opravuji uverejnenim redakcniho sdeleni. (7) Vestnik musi byt pristupny u krajskeho uradu toho kraje, ktery jej vydava, a u vsech okresnich a obecnich uradu v kraji. (8) Kazdy kraj muze zverejnit stejnopis Vestniku i zpusobem umoznujicim dalkovy pristup.3) ------------------------------------------------------------------ 3) ? 2 odst. 2 zakona c. 106/1999 Sb., o svobodnem pristupu k informacim. DIL 3 Ukladani pokut ? 11 (1) Porusi-li podnikajici fyzicka osoba pri vykonu sve podnikatelske cinnosti nebo pravnicka osoba povinnost stanovenou pravnim predpisem kraje, muze jim kraj ulozit v samostatne pusobnosti pokutu do 200 000 Kc. (2) Rizeni o spravnim deliktu lze zahajit do 1 roku ode dne, kdy se kraj o poruseni povinnosti podle odstavce 1 dozvedel, nejpozdeji vsak do 2 let ode dne, kdy k poruseni povinnosti doslo. (3) Do behu lhuty podle odstavce 2 se nezapocitava doba, po kterou se pro tentyz skutek vedlo trestni rizeni podle zvlastniho zakona. (4) Podle odstavce 1 se nepostupuje, jestlize zvlastni zakon stanovi za poruseni techto povinnosti vyssi sankci. (5) Ulozeni pokuty nezbavuje osoby uvedene v odstavci 1 povinnosti odstranit ve stanovene lhute zavadny stav. Pokutu lze ulozit opakovane. Vynos pokut je prijmem kraje. (6) Na rizeni o ulozeni pokuty se vztahuje spravni rad.4) ------------------------------------------------------------------ 4) Zakon c. 71/1967 Sb., o spravnim rizeni (spravni rad), ve zneni zakona c. 29/2000 Sb. HLAVA II OBCANE KRAJE ? 12 (1) Obcanem kraje je fyzicka osoba, ktera je statnim obcanem Ceske republiky a je prihlasena k trvalemu pobytu5) v nektere obci nebo na uzemi vojenskeho ujezdu v uzemnim obvodu kraje. (2) Obcan kraje, ktery dosahl veku 18 let, ma pravo a) volit a byt volen do zastupitelstva za podminek stanovenych zvlastnim zakonem,6) b) zucastnovat se zasedani zastupitelstva a v souladu s jednacim radem zastupitelstva vyjadrovat na nem sve stanovisko k projednavanym otazkam, c) nahlizet do zapisu a usneseni z jednani zastupitelstva, do usneseni rady, vyboru zastupitelstva (dale jen "vybory") a komisi rady (dale jen "komise") a porizovat si z nich vypisy, pokud tomu nebrani pravni predpisy upravujici nakladani s osobnimi udaji a utajovanymi skutecnostmi,7) d) pozadovat projednani urcite zalezitosti v oblasti samostatne pusobnosti radou nebo zastupitelstvem; je-li zadost podepsana nejmene 1 000 obcany kraje, musi byt projednana na jejich zasedani nejpozdeji do 60 dnu, e) podavat organum kraje navrhy, pripominky a podnety; podani organy kraje vyrizuji bezodkladne nejdele do 60 dnu, f) nahlizet do rozpoctu kraje a do zaverecneho uctu kraje za uplynuly kalendarni rok, g) hlasovat v krajskem referendu za podminek stanovenych zvlastnim zakonem. (3) Opravneni uvedena v odstavci 2 pism. b) az f) ma i fyzicka osoba, ktera dosahla veku 18 let a vlastni na uzemi kraje nemovitost. ------------------------------------------------------------------ 5) Zakon c. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodnych cislech a o zmene nekterych zakonu (zakon o evidenci obyvatel). Zakon c. 326/1999 Sb., o pobytu cizincu na uzemi Ceske republiky a o zmene nekterych zakonu. 6) Zakon c. 130/2000 Sb., o volbach do zastupitelstev kraju a o zmene nekterych zakonu. 7) Napriklad zakon c. 101/2000 Sb., o ochrane osobnich udaju a o zmene nekterych zakonu. ? 13 Opravneni uvedena v ? 12 odst. 2 ma i fyzicka osoba, ktera dosahla veku 18 let, je cizim statnim obcanem a je prihlasena k trvalemu pobytu v nektere obci nebo vojenskem ujezdu v uzemnim obvodu kraje, stanovi-li tak mezinarodni smlouva, kterou je Ceska republika vazana a ktera byla vyhlasena. HLAVA III PUSOBNOST KRAJE DIL 1 Samostatna pusobnost kraje ? 14 (1) Kraj ma pravo na samospravu ve vecech, ktere stanovi zakon; pusobnost v techto vecech je samostatnou pusobnosti kraje. (2) Do samostatne pusobnosti kraje patri zejmena zalezitosti uvedene v ? 35, 36 a 59. Kraj v samostatne pusobnosti ve svem uzemnim obvodu dale pecuje v souladu s mistnimi predpoklady a s mistnimi zvyklostmi o komplexni uzemni rozvoj, zejmena o vytvareni podminek pro rozvoj socialni pece a pro uspokojovani potreb svych obcanu, predevsim o uspokojovani potreby ochrany a rozvoje zdravych zivotnich podminek, dopravy a spoju, potreby informaci, vychovy a vzdelavani, celkoveho kulturniho rozvoje a ochrany verejneho poradku. (3) Pri vykonu samostatne pusobnosti kraj spolupracuje s obcemi; nesmi pritom zasahovat do jejich samostatne pusobnosti. (4) Organy kraje jsou povinny zamery rozvoje kraje vzdy konzultovat s prislusnymi organy obci, jichz se dotykaji. ? 15 (1) Kraj je opravnen vyjadrovat se k zalezitostem, ktere se dotykaji jeho samostatne pusobnosti. Organy statu jsou povinny predem projednat s organy kraje opatreni dotykajici se samostatne pusobnosti kraje. (2) Statni organy a organy obci poskytuji organum kraje na pozadani bezplatne udaje a informace pro vykon jejich pusobnosti. Tuto povinnost ma i kraj vuci statnim organum a organum obci. Ochrana osobnich udaju podle zvlastnich pravnich predpisu7) zustava nedotcena. ------------------------------------------------------------------ 7) Napriklad zakon c. 101/2000 Sb., o ochrane osobnich udaju a o zmene nekterych zakonu. ? 16 Pri vykonu samostatne pusobnosti se kraj ridi a) pri vydavani obecne zavaznych vyhlasek zakonem, b) v ostatnich zalezitostech tez jinymi pravnimi predpisy vydanymi na zaklade zakona. Hospodareni kraje ? 17 (1) Majetek kraje musi byt vyuzivan ucelne a hospodarne v souladu s jeho zajmy a ukoly vyplyvajicimi ze zakonem vymezene pusobnosti. Kraj je povinen pecovat o zachovani a rozvoj sveho majetku. Kraj vede evidenci sveho majetku.8) (2) Majetek musi byt chranen pred znicenim, poskozenim, odcizenim nebo zneuzitim. S nepotrebnym majetkem kraj nalozi zpusoby a za podminek stanovenych zvlastnimi predpisy,9) pokud tento zakon nestanovi jinak. (3) Kraj je povinen chranit svuj majetek pred neopravnenymi zasahy a vcas uplatnovat pravo na nahradu skody a pravo na vydani bezduvodneho obohaceni. (4) Kraj je povinen trvale sledovat, zda dluznici vcas a radne plni sve zavazky a zabezpecit, aby nedoslo k promlceni nebo zaniku prav z techto zavazku vyplyvajicich. ------------------------------------------------------------------ 8) Napriklad zakon c. 563/1991 Sb., o ucetnictvi, ve zneni pozdejsich predpisu. 9) Napriklad obcansky zakonik. ? 18 (1) Zamer kraje prodat, smenit nebo darovat nemovity majetek, pronajmout jej anebo poskytnout jako vypujcku kraj zverejni po dobu nejmene 15 dnu pred projednanim v organech kraje vyvesenim na uredni desce krajskeho uradu, aby se k nemu mohli zajemci vyjadrit a predlozit sve nabidky. Zamer muze kraj tez zverejnit zpusobem v miste obvyklym. Pokud kraj zamer nezverejni, je pravni ukon od pocatku neplatny. (2) Pri uplatnem prevodu majetku se cena sjednava zpravidla ve vysi, ktera je v danem miste a case obvykla, nejde-li o cenu regulovanou statem. Odchylka od ceny obvykle musi byt zduvodnena. (3) Ustanoveni odstavce 1 se nepouzije, jde-li o pronajem bytu, pronajem anebo vypujcku majetku kraje na dobu kratsi nez 30 dnu. ? 19 (1) Stat ma pravo pri bezuplatnem prevodu ci prechodu movitych veci, prav a nemovitosti na kraj a pri financni spoluucasti na porizeni takoveho majetku krajem vyhradit si stanoveni podminek pro dalsi hospodareni a nakladani s timto majetkem. (2) Za poruseni povinnosti kraje ulozenych mu podle odstavce 1 muze Ministerstvo financi nebo jim povereny mistne prislusny financni urad kraji ulozit pokutu az do vyse 1 000 000 Kc v rizeni podle zvlastniho zakona.4) Vynos pokut je prijmem statniho rozpoctu. (3) Ucini-li kraj pravni ukon s majetkem uvedenym v odstavci 1 v rozporu se stanovenymi podminkami a majetek nelze vratit puvodnimu ucelu, je kraj povinen odvest do statniho rozpoctu penezni castku odpovidajici obvykle cene dotceneho majetku. ------------------------------------------------------------------ 4) Zakon c. 71/1967 Sb., o spravnim rizeni (spravni rad), ve zneni zakona c. 29/2000 Sb. ? 20 (1) Hospodareni za uplynuly kalendarni rok da kraj prezkoumat auditorem nebo Ministerstvem financi. Naklady spojene s prezkoumanim hospodareni auditorem hradi kraj ze svych rozpoctovych prostredku. (2) Zaverecny ucet spolu se zpravou o vysledcich prezkoumani hospodareni kraje za uplynuly kalendarni rok projedna zastupitelstvo do 30. cervna nasledujiciho roku a prijme opatreni k naprave nedostatku. (3) Jestlize kraj nepozada do 31. ledna o prezkoumani sveho hospodareni za uplynuly rok auditora nebo Ministerstvo financi, muze mu Ministerstvo financi nebo jim povereny financni urad ulozit pokutu do vyse 100 000 Kc v rizeni podle zvlastniho zakona.4) Prezkoumani hospodareni v takovem pripade provede Ministerstvo financi. (4) Vynos pokuty je prijmem statniho rozpoctu. ------------------------------------------------------------------ 4) Zakon c. 71/1967 Sb., o spravnim rizeni (spravni rad), ve zneni zakona c. 29/2000 Sb. ? 21 Hospodareni kraje s dotacemi ze statniho rozpoctu republiky a ze statnich fondu republiky kontroluje Ministerstvo financi nebo jim povereny financni urad i v prubehu rozpoctoveho roku. V pripade, ze byl porusen zakon, Ministerstvo financi ulozi opatreni k odstraneni zjistenych nedostatku. ? 22 Pravidla pro sestavovani rozpoctu a zaverecneho uctu kraje a pravidla pro hospodareni s prostredky tohoto rozpoctu upravuje zvlastni zakon. ? 23 Podminuje-li zakon platnost pravniho ukonu kraje predchozim zverejnenim, schvalenim nebo souhlasem, opatri se listina osvedcujici tento pravni ukon dolozkou, v niz bude potvrzeno, ze tyto podminky jsou splneny. Spoluprace kraju ? 24 (1) Kraje mohou pri vykonu sve samostatne pusobnosti vzajemne spolupracovat. (2) Spoluprace mezi kraji se uskutecnuje a) na zaklade smlouvy uzavrene ke splneni konkretniho ukolu, b) zakladanim pravnickych osob podle zvlastniho zakona10) dvema nebo vice kraji. (3) Smlouva o spolupraci kraju mezi dvema nebo vice kraji ke splneni konkretniho ukolu se uzavira na dobu urcitou nebo na dobu neurcitou. Smlouva musi mit pisemnou formu a musi byt schvalena prislusnymi zastupitelstvy, jinak je neplatna. (4) Smlouva podle odstavce 2 musi obsahovat a) oznaceni ucastniku smlouvy, b) vymezeni predmetu smlouvy, c) prava a povinnosti jednotlivych ucastniku smlouvy, d) zpusob vyuziti stavby po jejim dokonceni, je-li stavba predmetem smlouvy, e) duvody a zpusob odstoupeni ucastniku od smlouvy a vyporadani majetku a majetkovych prav. ------------------------------------------------------------------ 10) Obchodni zakonik. ? 25 (1) Pro majetek ziskany vykonem spolecne cinnosti kraju na zaklade smlouvy podle ? 24 plati zvlastni pravni predpis.8) (2) Ze zavazku vuci tretim osobam jsou ucastnici smlouvy zavazani spolecne a nerozdilne, neni-li smlouvou stanoveno jinak. (3) Na spolupraci kraju podle predchozich odstavcu nelze pouzit ustanoveni obcanskeho zakoniku o zajmovych sdruzenich pravnickych osob a o smlouve o sdruzeni. (4) Kraj je navrhem smlouvy podle ? 24 odst. 3 vazan ode dne jeho schvaleni zastupitelstvem do dne stanoveneho pro prijeti navrhu smlouvy, pokud jiny kraj, kteremu je navrh smlouvy urcen, jej neodmitne pred uplynutim lhuty pro prijeti navrhu. (5) Smlouva podle ? 24 odst. 3 je ucinna dnem prijeti jejiho navrhu vsemi ucastniky, nestanovi-li tato smlouva jinak. ------------------------------------------------------------------ 8) Napriklad zakon c. 563/1991 Sb., o ucetnictvi, ve zneni pozdejsich predpisu. ? 26 (1) Kraj nemuze byt clenem obcanskeho sdruzeni vytvoreneho podle zvlastniho pravniho predpisu.11) (2) Kraj nemuze byt clenem svazku obci.12) ------------------------------------------------------------------ 11) Zakon c. 83/1990 Sb., o sdruzovani obcanu, ve zneni pozdejsich predpisu. 12) ? 49 az 53 zakona c. 128/2000 Sb., o obcich (obecni zrizeni). Spoluprace s ostatnimi subjekty ? 27 Na spolupraci mezi kraji a pravnickymi a fyzickymi osobami v obcanskopravnich vztazich lze pouzit ustanoveni obcanskeho zakoniku o zajmovych sdruzenich pravnickych osob a o smlouve o sdruzeni. ? 28 Spoluprace s uzemnimi samospravnymi celky jinych statu (1) Kraj muze spolupracovat s uzemnimi samospravnymi celky jinych statu a vstupovat do regionalnich seskupeni se zahranicnimi partnery. Obsahem spoluprace mohou byt jen cinnosti patrici do jeho samostatne pusobnosti. (2) Spoluprace se uskutecnuje jen na zaklade smlouvy, ktera musi obsahovat a) nazvy a sidla ucastniku smlouvy, b) predmet smlouvy (spoluprace), c) organy a zpusob jejich ustanovovani, d) dobu, na kterou se smlouva uzavira. Smlouva musi mit pisemnou formu a musi byt predem schvalena prislusnymi zastupitelstvy, jinak je neplatna. (3) Pravnicka osoba na zaklade smlouvy o spolupraci muze vzniknout, jen stanovi-li tak mezinarodni smlouva, kterou je Ceska republika vazana a ktera byla vyhlasena. (4) Smlouvy podle odstavce 2 musi byt v souladu se zahranicni politikou statu a podlehaji souhlasu Ministerstva vnitra (dale jen "ministerstvo") po predchozim projednani s Ministerstvem zahranicnich veci. Bez tohoto souhlasu nemuze smlouva nabyt ucinnosti. Udeleni souhlasu muze byt odepreno pouze pro rozpor se zakonem nebo mezinarodni smlouvou, kterou je Ceska republika vazana a ktera byla vyhlasena. DIL 2 Prenesena pusobnost ? 29 (1) Kraj vykonava na svem uzemi statni spravu ve vecech, ktere stanovi zakon; pusobnost v techto vecech je prenesenou pusobnosti kraje (dale jen "prenesena pusobnost"). (2) Organy kraje jsou povinny zabezpecit ukoly v prenesene pusobnosti. (3) Kraj obdrzi ze statniho rozpoctu prispevek na plneni ukolu v prenesene pusobnosti. ? 30 Pri vykonu prenesene pusobnosti se organy kraje ridi a) pri vydavani narizeni kraje a pri rozhodovani o pravech a povinnostech fyzickych a pravnickych osob zakony a pravnimi predpisy vydanymi na zaklade zakona, b) v ostatnich pripadech tez usnesenimi vlady a smernicemi ustrednich spravnich uradu; usneseni vlady a smernice ustrednich spravnich uradu nemohou ukladat organum kraje povinnosti, pokud nejsou stanoveny zakonem. HLAVA IV ORGANY KRAJE DIL 1 Zastupitelstvo ? 31 (1) Zastupitelstvo se sklada z clenu zastupitelstva. Pocet clenu zastupitelstva cini v kraji s poctem obyvatel a) do 600 000 obyvatel 45 clenu, b) nad 600 000 do 900 000 obyvatel 55 clenu, c) nad 900 000 obyvatel 65 clenu. (2) Rozhodujici pro stanoveni poctu clenu zastupitelstva je pocet obyvatel kraje podle statistickeho lexikonu obci k 1. lednu roku, v nemz se konaji volby. (3) Pocet clenu zastupitelstva, ktery ma byt zvolen, zverejni krajsky urad ve Vestniku. ? 32 (1) Vykon funkce clena zastupitelstva se povazuje za vykon verejne funkce.13) Clen zastupitelstva nesmi byt pro vykon sve funkce zkracen na pravech vyplyvajicich z jeho pracovniho nebo jineho obdobneho pomeru. (2) Podminky zaniku mandatu clena zastupitelstva upravuje zvlastni zakon.6) ------------------------------------------------------------------ 6) Zakon c. 130/2000 Sb., o volbach do zastupitelstev kraju a o zmene nekterych zakonu. 13) ? 206 zakoniku prace. ? 33 (1) Mandat clena zastupitelstva kraje vznika zvolenim; ke zvoleni dojde ukoncenim hlasovani. (2) Clen zastupitelstva sklada na zacatku prvniho zasedani zastupitelstva, jehoz se po svem zvoleni zucastni, slib tohoto zneni: "Slibuji vernost Ceske republice. Slibuji na svou cest a svedomi, ze svoji funkci budu vykonavat svedomite, v zajmu kraje a jeho obcanu a ridit se Ustavou a zakony Ceske republiky." Prav a povinnosti se clen zastupitelstva ujima slozenim slibu. (3) Slib sklada clen zastupitelstva do rukou predsedajiciho zasedani zastupitelstva a pronesenim slova "slibuji". Slozeni slibu potvrdi clen zastupitelstva svym podpisem. (4) Clen zastupitelstva vykonava svuj mandat osobne a v souladu se svym slibem a neni pritom vazan zadnymi prikazy. ? 34 (1) Clen zastupitelstva ma pri vykonu sve funkce pravo a) predkladat navrhy na projednani zastupitelstvu a dalsim organum kraje, jejichz je clenem, b) vznaset dotazy, pripominky a podnety na radu a jeji jednotlive cleny, na vybory a vedouci organizacnich slozek kraje, statutarni organy prispevkovych organizaci, ktere kraj zridil, nebo na zastupce kraje v organech pravnickych osob, ktere kraj zalozil; odpoved na ne musi byt dana bezodkladne, nejpozdeji do 30 dnu, pokud jejich poskytnuti nebrani zakony upravujici mlcenlivost anebo zakaz jejich zverejneni,7),10) c) pozadovat od zamestnancu kraje zarazenych do krajskeho uradu informace ve vecech, ktere souviseji s vykonem funkce clena zastupitelstva, pokud jejich poskytnuti nebrani zakony upravujici mlcenlivost anebo zakaz jejich zverejneni.7),10) Informace musi byt poskytnuta do 30 dnu. (2) Clen zastupitelstva je povinen zucastnovat se zasedani zastupitelstva, popripade zasedani jinych organu kraje, je-li jejich clenem, plnit ukoly, ktere pro neho z vykonu funkce v techto organech vyplyvaji, a ukoly, ktere mu tyto organy ulozi, hajit zajmy obcanu kraje a jednat a vystupovat tak, aby nebyla ohrozena vaznost jeho funkce. (3) Clen zastupitelstva, u nehoz skutecnosti nasvedcuji, ze by jeho podil na projednavani a rozhodovani urcite zalezitosti v organech kraje mohl znamenat vyhodu nebo skodu pro nej samotneho nebo osobu blizkou, pro fyzickou nebo pravnickou osobu, kterou zastupuje na zaklade zakona nebo plne moci (stret zajmu), je povinen sdelit tuto skutecnost pred zahajenim jednani prislusneho organu kraje. O tom, zda existuje duvod pro vylouceni z projednavani a rozhodovani teto zalezitosti, rozhoduje tento organ kraje. ------------------------------------------------------------------ 7) Napriklad zakon c. 101/2000 Sb., o ochrane osobnich udaju a o zmene nekterych zakonu. 10) Obchodni zakonik. Pravomoc zastupitelstva ? 35 (1) Zastupitelstvo rozhoduje ve vecech patricich do samostatne pusobnosti. Ve vecech prenesene pusobnosti zastupitelstvo rozhoduje, jen stanovi-li tak zakon. (2) Zastupitelstvu je vyhrazeno a) predkladat navrhy zakonu Poslanecke snemovne v souladu se zakonem,14) b) predkladat navrhy Ustavnimu soudu na zruseni pravnich predpisu,15) ma-li za to, ze jsou v rozporu se zakonem, c) vydavat obecne zavazne vyhlasky kraje, d) koordinovat rozvoj uzemniho obvodu, schvalovat programy rozvoje uzemniho obvodu kraje podle zvlastnich zakonu, zajistovat jejich realizaci a kontrolovat jejich plneni, e) schvalovat uzemne planovaci dokumentaci pro uzemi kraje a vyhlasovat jeji zavazne casti obecne zavaznou vyhlaskou kraje, f) volit zastupce kraje do regionalnich rad regionu soudrznosti, g) stanovit rozsah zakladni dopravni obsluznosti pro uzemi kraje, h) rozhodovat o spolupraci kraje s jinymi kraji a o mezinarodni spolupraci, i) schvalovat rozpocet kraje a schvalovat zaverecny ucet kraje, j) zrizovat a rusit prispevkove organizace a organizacni slozky kraje; k tomu schvalovat jejich zrizovaci listiny, k) schvalovat zakladatelskou listinu, zakladatelskou smlouvu, spolecenskou smlouvu a stanovy obchodnich spolecnosti, ktere kraj hodla zalozit, a rozhodovat o ucasti kraje v obchodnich spolecnostech a v obecne prospesnych spolecnostech vcetne stanoveni vyse vkladu, l) delegovat zastupce kraje, s vyjimkou ? 59 odst. 1 pism. j), na valnou hromadu obchodnich spolecnosti, v nichz ma kraj majetkovou ucast, m) navrhovat zastupce kraje do ostatnich organu obchodnich spolecnosti, v nichz ma kraj majetkovou ucast, a navrhovat jejich odvolani, n) volit a odvolavat hejtmana, zastupce hejtmana a dalsi cleny rady, o) stanovit pocet uvolnenych clenu zastupitelstva (? 46 odst. 1) a stanovit vysi odmeny neuvolnenym clenum zastupitelstva (? 47), p) zrizovat a zrusovat vybory, volit a odvolavat jejich predsedy a cleny, q) stanovit vysi osobnich a vecnych vydaju na cinnost krajskeho uradu a zvlastnich organu, r) stanovit vysi mimoradnych odmen obcanum za jejich praci ve vyborech a zvlastnich organech, s) plnit dalsi ukoly stanovene zakonem. (3) Zastupitelstvo rozhoduje o zruseni usneseni rady, jsou-li mu predlozena rozhodnuti podle ? 62. ------------------------------------------------------------------ 14) Zakon c. 90/1995 Sb., o jednacim radu Poslanecke snemovny, ve zneni zakona c. 47/2000 Sb. 15) ? 64 odst. 2 pism. e) zakona c. 182/1993 Sb., o Ustavnim soudu. ? 36 Zastupitelstvu je dale vyhrazeno rozhodovani o techto majetkopravnich ukonech kraje: a) nabyti a prevod nemovitych veci, vcetne vydani nemovitosti podle zvlastnich zakonu, b) poskytovani vecnych a penezitych daru podle zvlastniho zakona v hodnote nad 100 000 Kc v jednotlivych pripadech, c) poskytovani dotaci z vlastnich prostredku obcanskym sdruzenim, humanitarnim organizacim a jinym pravnickym a fyzickym osobam pusobicim na uzemi kraje v oblasti mladeze, sportu a telovychovy, socialnich sluzeb, pozarni ochrany, kultury, vzdelavani a vedy, zdravotnictvi, protidrogovych aktivit, prevence kriminality a ochrany zvirat a zivotniho prostredi v hodnote nad 200 000 Kc jedne organizaci v kalendarnim roce, d) poskytovani dotaci obcim z rozpoctu kraje a kontrola jejich vyuziti, e) vzdani se prava a prominuti pohledavky vyssi nez 200 000 Kc, f) zastaveni movitych veci nebo prav v hodnote vyssi nez 200 000 Kc, g) dohody o splatkach s lhutou splatnosti delsi nez 18 mesicu, h) bezuplatne postoupeni pohledavek, i) uzavreni smlouvy o prijeti a poskytnuti uveru, pujcky, vypujcky, o prevzeti rucitelskeho zavazku, o pristoupeni k zavazku a ke smlouve o sdruzeni, j) zastaveni nemovitosti, k) emise vlastnich obligaci, l) stanoveni majetkove ucasti na podnikani jinych pravnickych osob, m) zrizeni vecneho bremene a dlouhodobeho pronajmu veci. ? 37 Zastupitelstvo ma pravo vyhradit si dalsi pravomoci v samostatne pusobnosti mimo pravomoci vyhrazene rade podle ? 59 odst. 1. ? 38 Zastupitelstvo kraje zrusi usneseni rady kraje, jestlize je v rozporu s pravnim predpisem nebo usnesenim zastupitelstva kraje. Jednani zastupitelstva ? 39 (1) Ustavujici zasedani nove zvoleneho zastupitelstva svolava dosavadni hejtman tak, aby se konalo po uplynuti lhuty pro rozhodnuti soudu podle zvlastniho zakona,6) nejpozdeji vsak do 40 dnu po vyhlaseni vysledku voleb. (2) Ustavujicimu zasedani predseda zpravidla nejstarsi clen zastupitelstva do doby, nez je zvolen hejtman nebo zastupce hejtmana. Ustavujici zasedani zastupitelstva zvoli hejtmana, zastupce hejtmana a dalsi cleny rady. Pokud se tak nestane, predsedajici ustavujici zasedani prerusi. Soucasne zastupitelstvo rozhodne, kdy bude zasedani pokracovat tak, aby se uskutecnilo nejdele do 7 dnu od konani preruseneho jednani. (3) Jestlize nebude ustavujici zasedani nove zvoleneho zastupitelstva svolano ve lhute uvedene v odstavci 1, ucini tak ministerstvo. ------------------------------------------------------------------ 6) Zakon c. 130/2000 Sb., o volbach do zastupitelstev kraju a o zmene nekterych zakonu. ? 40 (1) Zastupitelstvo se schazi podle potreby, nejmene vsak jedenkrat za 3 mesice. Zasedani zastupitelstva pisemne svolava a ridi zpravidla hejtman. (2) K platnemu usneseni, rozhodnuti nebo volbe zastupitelstva je treba souhlasu nadpolovicni vetsiny vsech clenu zastupitelstva. ? 41 (1) Jestlize pri zahajeni zasedani zastupitelstva nebo v jeho prubehu neni pritomna nadpolovicni vetsina vsech clenu zastupitelstva, ukonci predsedajici toto zasedani zastupitelstva. Do 15 dnu se kona jeho nahradni zasedani. (2) Pozada-li o to alespon jedna tretina clenu zastupitelstva, hejtman je povinen svolat zasedani zastupitelstva tak, aby se uskutecnilo nejpozdeji do 21 dnu ode dne doruceni zadosti krajskemu uradu. (3) Nesvola-li hejtman zasedani zastupitelstva podle predchozich odstavcu, ucini tak zastupce hejtmana nebo jiny clen zastupitelstva. ? 42 (1) Zasedani zastupitelstva je verejne. Krajsky urad zverejni informaci o miste, dobe a navrzenem programu pripravovaneho zasedani zastupitelstva vzdy nejmene 10 dnu predem na uredni desce krajskeho uradu a na urednich deskach okresnich a obecnich uradu v kraji. Tuto povinnost ma krajsky urad i v pripade, svola-li zasedani jiny clen zastupitelstva z duvodu stanovenych zakonem. (2) Navrh programu jednani zastupitelstva pripravuje a predklada zastupitelstvu ke schvaleni rada. (3) O zarazeni navrhu dalsich bodu programu, prednesenych v prubehu zasedani zastupitelstva, rozhodne zastupitelstvo. (4) Zucastni-li se zasedani zastupitelstva clen vlady nebo jim povereny zastupce, poslanec, senator a pozada-li o slovo, musi mu byt vzdy udeleno. ? 43 O prubehu zasedani zastupitelstva se porizuje zapis, ktery podepisuje hejtman a zvoleni overovatele. Zapis, ktery je nutno poridit do 7 dnu po skonceni zasedani, musi obsahovat udaj o poctu pritomnych clenu zastupitelstva, schvaleny program jednani, prubeh a vysledek hlasovani a prijata usneseni a musi byt ulozen u krajskeho uradu k nahlednuti. O namitkach clena zastupitelstva proti zapisu rozhodne nejblizsi zasedani zastupitelstva. ? 44 Zastupitelstvo vyda jednaci rad, v nemz stanovi podrobnosti o jednani zastupitelstva a vyboru. ? 45 Nastanou-li duvody pro nove volby,6) do doby, nez bude zvoleno zastupitelstvo nove, zabezpecuje jeho ukoly stavajici zastupitelstvo. V takovem pripade vsak neprislusi zastupitelstvu vykonavat pusobnost podle ? 35 odst. 2 a ? 36, s vyjimkou schvaleni rozpoctu kraje a hospodareni podle nej a stanoveni vyse osobnich a vecnych nakladu na cinnost krajskeho uradu. ------------------------------------------------------------------ 6) Zakon c. 130/2000 Sb., o volbach do zastupitelstev kraju a o zmene nekterych zakonu. Odmenovani clenu zastupitelstva ? 46 (1) Clenum zastupitelstva, kteri jsou pro vykon funkce dlouhodobe uvolneni,16) a clenum, kteri pred zvolenim do funkce clena zastupitelstva nebyli v pracovnim pomeru, ale vykonavaji funkci ve stejnem rozsahu jako dlouhodobe uvolneni clenove zastupitelstva, (dale jen "uvolneni clenove zastupitelstva") prislusi za vykon funkce uvolneneho clena zastupitelstva odmena podle tohoto zakona. Odmena se vyplaci z rozpoctovych prostredku kraje. (2) Odmenou se rozumi penezita plneni poskytovana krajem uvolnenym clenum zastupitelstva za vykon jejich funkce; za odmenu se nepovazuji plneni poskytovana v souvislosti s vykonem jejich funkce podle zvlastnich pravnich predpisu, zejmena cestovni nahrady. (3) Odmenou podle odstavce 1 je a) mesicni odmena (? 48), b) dalsi odmena (? 49), c) odmena pri skonceni funkcniho obdobi (? 50). (4) Clenum zastupitelstva, kteri nejsou uvedeni v odstavci 1, (dale jen "neuvolneni clenove zastupitelstva"), jsou-li v pracovnim pomeru, poskytne zamestnavatel pro vykon funkce pracovni volno s nahradou mzdy;17) rozsah doby potrebne k vykonu funkce v konkretnim pripade urci kraj. Nahradu mzdy uhradi kraj jejich zamestnavateli podle zvlastniho predpisu.17) Neuvolnenym clenum zastupitelstva, kteri nejsou v pracovnim nebo jinem obdobnem pomeru, poskytuje kraj ze svych rozpoctovych prostredku nahradu vydelku usleho v souvislosti s vykonem jejich funkce pausalni castkou, jejiz vysi stanovi zastupitelstvo vzdy na prislusny kalendarni rok. ------------------------------------------------------------------ 16) ? 124 zakoniku prace. 17) ? 17 narizeni vlady c. 108/1994 Sb., kterym se provadi zakonik prace a nektere dalsi zakony. ? 47 Neuvolnenym clenum zastupitelstva muze byt za vykon funkce poskytnuta mesicni odmena a dalsi odmena. Jeji maximalni vysi stanovi provadeci pravni predpis. ? 48 (1) Mesicni odmena je penezite plneni poskytovane mesicne podle druhu vykonavane funkce a ve vysi stanovene provadecim pravnim predpisem. (2) Nevykonava-li clen zastupitelstva funkci z duvodu nemoci, urazu, tehotenstvi nebo materstvi, mesicni odmena mu nenalezi. ? 49 Dalsi odmena je penezite plneni poskytovane clenum zastupitelstva za podminek a ve vysi stanovene provadecim pravnim predpisem. ? 50 (1) Uvolnenemu clenu zastupitelstva a neuvolnenemu clenu zastupitelstva, pokud vykonava funkci hejtmana, jemuz v dobe konani voleb do zastupitelstva prislusela mesicni odmena, nalezi tato odmena jeste po dobu 3 mesicu od konani vseobecnych voleb, pokud mu nevznikl opetovny narok na mesicni odmenu. (2) Pokud dosavadni hejtman po volbach do zastupitelstva plni ukoly podle ? 63 odst. 1, nalezi mu mesicni odmena v dosavadni vysi, a to az do ustavujiciho zasedani noveho zastupitelstva; jeho narok podle odstavce 1 zustava nedotcen. (3) Uvolnenemu clenu zastupitelstva a neuvolnenemu clenu zastupitelstva, pokud vykonava funkci hejtmana, jehoz funkcni obdobi skoncilo pred konanim vseobecnych voleb do zastupitelstva a jemuz v dobe skonceni jeho funkcniho obdobi prislusela mesicni odmena, muze byt tato odmena poskytnuta jeste po dobu 3 mesicu po skonceni jeho funkcniho obdobi. ? 51 Splatnost a vyplata odmeny clenum zastupitelstva, jakoz i srazky z odmeny se ridi pravnimi predpisy upravujicimi platove pomery zamestnancu obci.18) Pro rozsah a poradi srazek z odmeny se pouzije zakonik prace obdobne. ------------------------------------------------------------------ 18) ? 16 az 18 zakona c. 143/1992 Sb., o platu a odmene za pracovni pohotovost v rozpoctovych a v nekterych dalsich organizacich a organech, ve zneni pozdejsich predpisu. ? 52 (1) Odmena se poskytne poprve za mesic, kdy clen zastupitelstva nabyl prav a povinnosti podle tohoto zakona. (2) V pripade soubehu vykonu nekolika funkci se poskytuje mesicni odmena podle funkce, za kterou lze poskytnout nejvyssi odmenu. ? 53 Clenovi zastupitelstva nalezi v souvislosti s vykonem jeho funkce cestovni nahrady ve vysi a za podminek stanovenych pravnimi predpisy platnymi pro zamestnance v pracovnim pomeru.19) ------------------------------------------------------------------ 19) Napriklad zakon c. 119/1992 Sb., o cestovnich nahradach, ve zneni pozdejsich predpisu. ? 54 (1) Uvolneny clen zastupitelstva ma narok na dovolenou na zotavenou za kalendarni rok; pokud jeho funkcni obdobi netrvalo po dobu celeho kalendarniho roku, ma narok na jeji pomernou cast. (2) Pomerna cast dovolene uvolneneho clena zastupitelstva cini za kazdy i zapocaty kalendarni mesic trvani vykonu jeho funkce jednu dvanactinu dovolene za kalendarni rok. (3) Vymera dovolene uvolneneho clena zastupitelstva cini 5 tydnu. (4) Po dobu dovolene se uvolnenemu clenu zastupitelstva mesicni odmena nekrati. ? 55 (1) Na vztahy vyplyvajici z vykonu funkce uvolneneho clena zastupitelstva se vztahuji ustanoveni zakoniku prace, pokud tento zakon nestanovi jinak. Pro ucely pracovnepravni a socialniho zabezpeceni se posuzuje odmena uvolnenych clenu zastupitelstva jako prijem zamestnancu v pracovnim pomeru; kraj se posuzuje jako zamestnavatel a uvolneni clenove zastupitelstva se posuzuji jako zamestnanci. (2) Pro ucely danove se odmena uvolnenych clenu zastupitelstva povazuje za funkcni pozitek podle zvlastniho zakona.20) ------------------------------------------------------------------ 20) ? 6 pism. d) zakona c. 586/1992 Sb., o danich z prijmu, ve zneni pozdejsich predpisu. ? 56 Kraj muze poskytovat jednorazove odmeny obcanum za jejich praci jako clenum vyboru, komisi a zvlastnich organu (? 65). DIL 2 Rada ? 57 (1) Rada je vykonnym organem kraje v oblasti samostatne pusobnosti. Pri vykonu sve pusobnosti odpovida rada zastupitelstvu. Rada muze rozhodovat ve vecech prenesene pusobnosti, jen stanovi-li tak zakon. (2) Radu tvori hejtman, zastupce hejtmana (zastupci hejtmana) a dalsi clenove rady. Pocet clenu rady cini v kraji s poctem a) do 600 000 obyvatel 9 clenu, b) nad 600 000 obyvatel 11 clenu. (3) Je-li hejtman nebo zastupce hejtmana odvolan z funkce nebo na tuto funkci rezignoval, prestava byt i clenem rady. ? 58 (1) Rada se schazi ke svym schuzim podle potreby. Schuze rady svolava hejtman. Schuze rady jsou neverejne. Rada muze k jednotlivym bodum sveho jednani prizvat i dalsiho clena zastupitelstva nebo jine osoby. (2) K platnemu usneseni, volbe nebo rozhodnuti je treba souhlasu nadpolovicni vetsiny vsech clenu rady. (3) O prubehu schuze rady se porizuje zapis, ve kterem se vzdy uvede pocet pritomnych clenu rady, schvaleny program schuze rady, prubeh a vysledek hlasovani a prijata usneseni. Zapis podepisuje hejtman nebo zastupce hejtmana. Zapis, ktery je nutno poridit do 7 dnu po skonceni schuze, musi byt ulozen u krajskeho uradu k nahlednuti. O namitkach clena rady proti zapisu rozhodne nejblizsi schuze rady. (4) Rada podava na kazdem zasedani zastupitelstva zpravu o sve cinnosti. ? 59 (1) Rada pripravuje navrhy a podklady pro jednani zastupitelstva a zabezpecuje plneni jim prijatych usneseni. Rade je vyhrazeno a) zabezpecovat hospodareni podle schvaleneho rozpoctu, kontrolovat hospodareni podle nej, provadet rozpoctova opatreni v rozsahu sverenem zastupitelstvem, b) stanovit pocet zamestnancu kraje zarazenych do krajskeho uradu, organizacnich slozek a objem prostredku na platy techto zamestnancu, c) na navrh reditele krajskeho uradu (dale jen "reditel") jmenovat a odvolavat vedouci odboru krajskeho uradu; jmenovani nebo odvolani vedoucich odboru bez navrhu reditele je neplatne, d) zrizovat a zrusovat podle potreby komise rady (dale jen "komise"), jmenovat a odvolavat z funkce jejich predsedy a cleny, e) ukladat krajskemu uradu ukoly v oblasti samostatne pusobnosti a kontrolovat jejich plneni, f) prezkoumavat na zaklade podnetu obcanu a pravnickych osob opatreni prijata krajskym uradem v samostatne pusobnosti, g) vyrizovat navrhy, pripominky a podnety obci a pravnickych osob z uzemniho obvodu kraje, h) stanovit pravidla pro prijimani a vyrizovani petic a stiznosti, i) vykonavat zakladatelske a zrizovatelske funkce ve vztahu k pravnickym osobam, organizacnim slozkam, ktere byly zrizeny nebo zalozeny krajem nebo ktere byly na kraj prevedeny zvlastnim zakonem, vcetne jmenovani a odvolavani jejich reditelu a stanoveni jejich platu a odmen; k tomu pravidelne jedenkrat rocne projednavat zpravu o jejich cinnosti, o plneni jejich ukolu, pro ktere byly zalozeny nebo zrizeny, a prijimat prislusna opatreni k naprave, j) plnit funkci valne hromady, je-li kraj jedinym akcionarem nebo jedinym spolecnikem, k) vydavat narizeni kraje, l) uzavirat najemni smlouvy a smlouvy o vypujckach. (2) Rada rozhoduje o techto majetkopravnich ukonech kraje: a) o poskytovani dotaci obcanskym sdruzenim, humanitarnim organizacim a jinym pravnickym a fyzickym osobam pusobicim v oblasti mladeze, sportu a telovychovy, socialnich sluzeb, pozarni ochrany, kultury a vzdelavani, vedy, zdravotnictvi, protidrogovych aktivit, prevence kriminality a ochrany zvirat a zivotniho prostredi; tyto dotace nesmi prevysit 200 000 Kc jedne organizaci v kalendarnim roce, b) o vzdani se prava a prominuti pohledavky nizsi nez 200 000 Kc, c) o zastaveni movitych veci nebo prav v hodnote nizsi nez 200 000 Kc, d) o uzavirani dohod o splatkach s lhutou splatnosti kratsi nez 18 mesicu, e) o nabyti a prevodu movitych veci na kraj vcetne penez, f) o poskytovani vecnych a financnich daru do 100 000 Kc v jednotlivych pripadech. (3) Rada rozhoduje v ostatnich zalezitostech patricich do samostatne pusobnosti kraje, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo. (4) Je-li odvolana rada jako celek, zustava hejtman a zastupce hejtmana i nadale ve funkci. Je-li hejtman a zastupce hejtmana odvolan ze sve funkce soucasne s ostatnimi cleny rady, poveri zastupitelstvo vykonem funkci hejtmana, popripade zastupce hejtmana nektereho clena zastupitelstva a soucasne mu vymezi rozsah jeho opravneni na dobu do zvoleni noveho hejtmana, popripade zastupce hejtmana. ? 60 Poklesne-li v prubehu funkcniho obdobi pocet clenu rady tak, ze rada neni usnasenischopna (? 58 odst. 2) a na nejblizsim zasedani zastupitelstva nebude pocet clenu rady doplnen tak, aby usnasenischopna byla, vykonava jeji pusobnost, az do zvoleni potrebneho poctu clenu rady, zastupitelstvo. V techto pripadech zastupitelstvo muze sverit hejtmanovi plneni nekterych ukolu rady. DIL 3 Hejtman ? 61 (1) Hejtman zastupuje kraj navenek. Ukony, ktere vyzaduji schvaleni zastupitelstva, popripade rady, muze hejtman provest jen po jejich predchozim schvaleni, jinak jsou tyto pravni ukony kraje od pocatku neplatne. (2) Hejtmana a zastupce hejtmana voli zastupitelstvo z rad svych clenu. Hejtman a zastupce hejtmana musi byt obcany Ceske republiky. Odpovidaji za vykon sve funkce zastupitelstvu. Rada muze ukladat ukoly hejtmanovi jen v rozsahu sve pusobnosti. (3) Hejtman a) spolu se zastupcem hejtmana podepisuje pravni predpisy kraje, b) po predchozim souhlasu ministra vnitra jmenuje a odvolava reditele; jmenovani nebo odvolani reditele bez predchoziho souhlasu ministra vnitra je neplatne, c) stanovi podle zvlastniho predpisu21) plat rediteli, d) na zaklade zmocneni v zakone zrizuje pro vykon prenesene pusobnosti zvlastni organy, e) odpovida za vcasne objednani prezkoumani hospodareni kraje za uplynuly kalendarni rok, f) zajistuje ochranu utajovanych skutecnosti, g) odpovida za informovani obcanu o cinnosti kraje,22) h) vykonava dalsi ukoly v samostatne nebo prenesene pusobnosti, pokud jsou mu svereny zastupitelstvem, radou nebo tak stanovi zakon. ------------------------------------------------------------------ 21) Zakon c. 143/1992 Sb. 22) Zakon c. 106/1999 Sb. ? 62 Hejtman pozastavi vykon usneseni rady, ma-li za to, ze je usneseni nespravne. Vec pak predlozi k rozhodnuti nejblizsimu zasedani zastupitelstva. ? 63 (1) Dosavadni hejtman v dobe od konani vseobecnych voleb do zastupitelstva do doby konani ustavujiciho zasedani nove zvoleneho zastupitelstva zabezpecuje hospodareni kraje podle schvaleneho rozpoctu a plni dalsi nezbytne ukoly v samostatne pusobnosti, nejde-li o ukony vyhrazene zastupitelstvu podle ? 35 odst. 2 a ? 36 nebo vyhrazene rade podle ? 59 odst. 1 pism. j) a l). (2) Jestlize na ustavujicim zasedani nove zvoleneho zastupitelstva hejtman nebude zvolen, poveri zastupitelstvo plnenim ukolu podle odstavce 1 zastupce hejtmana; neni-li zvolen, jineho clena nove zvoleneho zastupitelstva. ? 64 Hejtmana zastupuje zastupce hejtmana. Zastupitelstvo muze zvolit vice zastupcu hejtmana a sverit jim zabezpecovani konkretnich ukolu. Zastupce hejtmana, ktereho urci zastupitelstvo, zastupuje hejtmana v dobe jeho nepritomnosti a jedna a rozhoduje ve vecech, ktere jsou svereny hejtmanovi. DIL 4 Zvlastni organy ? 65 Hejtman zrizuje pro vykon prenesene pusobnosti zvlastni organy, pokud tak stanovi zvlastni zakon. DIL 5 Krajsky urad ? 66 Krajsky urad plni ukoly v samostatne pusobnosti ulozene mu zastupitelstvem a napomaha cinnosti vyboru a komisi. Rada muze ukladat ukoly krajskemu uradu jen v rozsahu sve pusobnosti sverene ji zakonem nebo zastupitelstvem. Zastupitelstvo ani rada nemuze na krajsky urad prenest ukoly, ktere jsou jim vyhrazeny zakonem. ? 67 Krajsky urad vykonava prenesenou pusobnost s vyjimkou veci, ktere jsou zakonem svereny zastupitelstvu nebo zvlastnimu organu. Krajsky urad a) prezkoumava rozhodnuti vydana okresnimi urady a magistraty mest Brna, Ostravy a Plzne ve spravnim rizeni, pokud neni zakonem tato pusobnost sverena zvlastnimu organu nebo zakon nestanovi jinak, b) uklada sankce podle zakona, c) zabezpecuje vystavbu a provoz informacniho systemu kompatibilniho s informacnimi systemy spravnich uradu, d) podili se na odborne priprave zamestnancu okresnich a obecnich uradu pro vykonani zkousky zvlastni odborne zpusobilosti, e) organizuje kontroly na vybranych usecich cinnosti okresnich uradu, vyhodnocuje jejich vysledky a predklada prislusnemu ministerstvu, popripade vlade navrhy na potrebna opatreni, f) kontroluje dodrzovani opatreni vlady v cinnosti okresnich uradu a poskytovani odborne pomoci okresnimi urady obcim, g) organizuje porady prednostu okresnich uradu pusobicich v kraji, h) vykonava dalsi pusobnosti sverene mu zakonem. ? 68 (1) Krajsky urad tvori reditel a zamestnanci kraje zarazeni do krajskeho uradu (dale jen "zamestnanec"). V cele krajskeho uradu stoji reditel. (2) Krajsky urad se cleni na odbory, oddeleni, sekretariat reditele a sekretariat hejtmana. ? 69 (1) Reditel je zamestnancem kraje. Za plneni ukolu sverenych krajskemu uradu v samostatne a prenesene pusobnosti je odpovedny hejtmanovi. (2) Reditel a) zajistuje ukoly v prenesene pusobnosti kraje vyplyvajici ze zvlastnich zakonu, b) podle zvlastnich predpisu plni vuci zamestnancum zarazenym do krajskeho uradu funkci statutarniho organu zamestnavatele, c) stanovi podle zvlastnich predpisu21) platy zamestnancum krajskeho uradu, d) je nadrizenym vsech zamestnancu kraje zarazenych do krajskeho uradu a kontroluje jejich cinnost, e) vydava organizacni a pracovni rad, spisovy rad a skartacni rad krajskeho uradu, f) je opravnen predkladat rade navrhy na vydani narizeni kraje, g) ridi a kontroluje cinnost pravnickych osob, organizacnich slozek, prispevkovych organizaci, ktere byly zrizeny nebo zalozeny krajem nebo ktere byly na kraj prevedeny zvlastnim zakonem, h) plni podle pokynu hejtmana ukoly vyplyvajici z usneseni zastupitelstva a rady a dalsi ukoly vyplyvajici z jeho pracovni naplne, i) plni ukoly stanovene v samostatne pusobnosti zastupitelstvem a radou a dalsi ukoly stanovene zakonem. (3) Reditel je opravnen zucastnovat se zasedani zastupitelstva a schuzi rady s hlasem poradnim. (4) Reditel nesmi vykonavat funkce v politickych stranach a v politickych hnutich. Jeho funkce je neslucitelna s funkci poslance a senatora Parlamentu Ceske republiky a s funkci clena zastupitelstva uzemniho samospravneho celku. ------------------------------------------------------------------ 21) Zakon c. 143/1992 Sb. ? 70 (1) Vsechny pisemnosti vyhotovene organy kraje tykajici se samostatne pusobnosti se v zahlavi oznacuji nazvem kraje s uvedenim nazvu prislusneho organu, ktery pisemnost vyhotovil. (2) Vsechny pisemnosti vyhotovene organy kraje tykajici se prenesene pusobnosti se v zahlavi oznacuji slovy "Krajsky urad" s uvedenim nazvu kraje a soucasne se uvede i nazev odboru ci zvlastniho organu, ktery pisemnost vyhotovil. Toto neplati pro narizeni kraje. ? 71 Krajsky urad zrizuje uredni desku, ktera je umistena na miste, ktere musi byt verejne pristupne po dobu 24 hodin denne. Uredni deska se zpravidla umistuje na budove, v niz ma krajsky urad sve sidlo, pripadne na budove, ve ktere ma sva dalsi pracoviste. ? 72 (1) Cinnosti stanovene provadecim pravnim predpisem mohou zamestnanci vykonavat po prokazani zvlastni odborne zpusobilosti; to plati i pro osoby stojici v cele zvlastnich organu kraje, pokud zvlastni zakon nestanovi jinak.23) (2) Ustanoveni odstavce 1 se nevztahuje na zamestnance do doby vykonani zkousky, nejpozdeji vsak do 18 mesicu od vzniku pracovniho pomeru ke kraji. Preruseni zamestnaneckeho pomeru nema za nasledek novy beh lhuty. (3) Zvlastni odbornou zpusobilosti se rozumi znalost pravnich predpisu upravujicich prislusny okruh cinnosti a prokazani schopnosti jejich aplikace. Soucasti zvlastni odborne zpusobilosti je tez prokazani znalosti zakladu verejne spravy, zakonu upravujicich postaveni a pusobnost organu uzemni samospravy a uzemnich spravnich uradu a zakona upravujiciho rizeni pred temito organy. (4) Zvlastni odborna zpusobilost se overuje zkouskou a prokazuje osvedcenim. (5) Zvlastni odborna zpusobilost se neoveruje u zamestnancu zabezpecujicich obsluzne cinnosti potrebne k rozhodovani pri vykonu prenesene pusobnosti. (6) U zamestnance kraje zarazeneho do krajskeho uradu, jemuz do 5 let ode dne, do ktereho nejpozdeji musi byt prihlasen ke zkousce, vznikne narok na starobni duchod, se overuje zvlastni odborna zpusobilost jen tehdy, jestlize o to sam pozada. (7) Provadeni zkousek zvlastni odborne zpusobilosti a vydavani osvedceni zabezpecuje ministerstvo ve spolupraci s prislusnymi ministerstvy a jinymi prislusnymi ustrednimi spravnimi urady. ------------------------------------------------------------------ 23) Zakon c. 200/1990 Sb., o prestupcich, ve zneni pozdejsich predpisu. ? 73 (1) Povinnosti kraje je umoznit zamestnanci, ktery vykonava cinnost, na niz se vztahuje pozadavek zvlastni odborne zpusobilosti, (dale jen "uchazec") pripravu na jeji overeni a vykonani zkousky. Kraj prihlasi uchazece ke zkousce do 3 mesicu od vzniku pracovniho pomeru ke kraji. Ministerstvo zajisti, aby prihlaseny uchazec byl ke zkousce pozvan tak, aby se mohl poprve podrobit zkousce do 9 mesicu ode dne podani prihlasky. Pisemne pozvani ke zkousce musi byt uchazeci odeslano nejmene 30 dnu prede dnem konani zkousky. (2) Nevyhovi-li uchazec pri zkousce, muze zkousku dvakrat opakovat. Opakovana zkouska se vykona nejpozdeji do 90 dnu ode dne zkousky, v niz uchazec nevyhovel. ? 74 (1) Do lhut uvedenych v ? 72 odst. 2 a v ? 73 odst. 1 se nezapocitavaji doby materske dovolene, pracovni neschopnosti, vojenske zakladni (nahradni) sluzby, civilni sluzby ani doba uvolneni pro vykon verejne funkce. (2) Ustanoveni ? 72 a 73 se nevztahuji na reditele a dale na toho zamestnance, ktery vykonal zkousku pro stanovenou cinnost pred vznikem pracovniho pomeru ke kraji. ? 75 Provadeci pravni predpis stanovi okruh cinnosti, pro jejichz vykon se vyzaduje prokazani zvlastni odborne zpusobilosti, zpusob prihlasovani ke zkousce a nalezitosti prihlasky, zpusob a prubeh zkousky, nalezitosti osvedceni, postup ministerstva pri zabezpecovani odborne pripravy a rozsah spoluprace ministerstva a ostatnich prislusnych ustrednich spravnich uradu na overovani zvlastni odborne zpusobilosti. HLAVA V ORGANY ZASTUPITELSTVA A RADY Vybory ? 76 (1) Zastupitelstvo muze zridit jako sve iniciativni a kontrolni organy vybory. Sva stanoviska a navrhy predkladaji vybory zastupitelstvu. (2) Predsedou vyboru je vzdy clen zastupitelstva. ? 77 (1) Vybory plni ukoly, kterymi je poveri zastupitelstvo. Ze sve cinnosti odpovidaji vybory zastupitelstvu. (2) Pocet clenu vyboru je vzdy lichy. Vybory se schazi podle potreby. (3) K prijeti usneseni je treba nadpolovicni vetsiny hlasu vsech clenu vyboru. Usneseni vyboru se vyhotovuji pisemne a podepisuje je predseda vyboru. ? 78 (1) Zastupitelstvo zrizuje vzdy vybor financni, vybor kontrolni a vybor pro vychovu, vzdelavani a zamestnanost. Tyto vybory jsou nejmene peticlenne. (2) Kraj, v jehoz uzemnim obvodu zije podle posledniho scitani lidu alespon 10 % obcanu hlasicich se ke stejne narodnosti jine nez ceske, zrizuje vybor pro narodnostni mensiny. Cleny tohoto vyboru jsou i zastupci narodnostnich mensin, pokud je deleguje svaz utvoreny podle zvlastniho zakona.11) (3) Cleny financniho a kontrolniho vyboru nemohou byt hejtman, zastupce hejtmana, reditel ani osoby zabezpecujici rozpoctove a ucetni prace na krajskem uradu. (4) Financni vybor a) provadi kontrolu hospodareni s majetkem a financnimi prostredky kraje, b) provadi kontrolu hospodareni pravnickych osob a zarizeni zalozenych nebo zrizenych krajem, nebo ktere na kraj byly prevedeny, c) provadi kontrolu vyuziti dotaci poskytnutych krajem z jeho prostredku obcim; za timto ucelem je vybor opravnen pozadovat od obci prislusne podklady a obce jsou povinny poskytnout vyboru pozadovanou soucinnost, d) plni dalsi ukoly ve financni oblasti, kterymi jej poveri zastupitelstvo. (5) Kontrolni vybor a) kontroluje plneni usneseni zastupitelstva a rady, b) kontroluje dodrzovani pravnich predpisu ostatnimi vybory a krajskym uradem na useku samostatne pusobnosti, c) plni dalsi kontrolni ukoly, kterymi jej poveri zastupitelstvo. (6) Vybor pro vychovu, vzdelavani a zamestnanost a) v navaznosti na demograficky vyvoj a vyvoj zamestnanosti posuzuje a vyjadruje se k siti skol a skolskych zarizeni, studijnich a ucebnich oboru a k jejich zmenam v pusobnosti kraje, b) predklada navrhy na zkvalitneni pece poskytovane skolami a skolskymi zarizenimi, popripade predskolnimi zarizenimi, ktere kraj zrizuje, c) vyjadruje se k zamerum na poskytovani dotaci v oblasti mladeze, telovychovy a sportu, d) projednava zpravy o vysledcich vychovne vzdelavaci cinnosti skol, skolskych zarizeni a predskolnich zarizeni, e) plni dalsi ukoly v oblasti vychovy a vzdelavani, kterymi jej poveri zastupitelstvo. ------------------------------------------------------------------ 11) Zakon c. 83/1990 Sb., o sdruzovani obcanu, ve zneni pozdejsich predpisu. ? 79 (1) O provedene kontrole vybor poridi zapis, ktery obsahuje predmet kontroly, jake nedostatky byly zjisteny a navrhy na opatreni smerujici k odstraneni nedostatku. Zapis podepisuje clen vyboru a zamestnanec, jehoz cinnosti se kontrola tykala. (2) Vybor predlozi zapis zastupitelstvu; v pripade kontrolniho zapisu se k zapisu pripoji vyjadreni organu, pripadne zamestnancu, jejichz cinnosti se kontrola tykala. ? 80 Komise (1) Rada zrizuje jako sve iniciativni a poradni organy komise. Sva stanoviska a namety predkladaji komise rade. (2) Komise se usnasi vetsinou hlasu vsech svych clenu. (3) Komise je ze sve cinnosti odpovedna rade. ...atd