Informacni systemy 22 (Aplikovana informatika )
6. cviceni (9.,10. a 15.11.)
Zaklady prace s vektorovym grafickym editorem AutoCAD 12
Obsah
- Vetsinu plochy obrazovky tvori pracovni plocha. Jeji velikost
v pracovnich jednotkach je dana nastavenim prikazu LIMITS
(MEZE)
- Spodni (3) radky obrazovky jsou vyhrazeny prikazum. Sem se
pisi prikazy a objevuji se reakce programu na ne. Plochu lze
rozsirit na celou obrazovku cudlikem F1
- V horni radce obrazovky je roletove menu, kterym lze tez vyvolat
vetsinu prikazu.
- Na prave strane je obrazovkove menu, kterym lze v nekterych
pripadech zadavat parametry prikazu. Vse vsak vzdy lze zadat i v
prikazove radce.
- Nejuzitecnejsi pomocne prikazy jsou nasledujici:
- QUIT(VEN)
- SAVE(ULOZ)
- V menu POMUCKY prikazy ZPET a ZNOVU rusi
provedeni posledniho prikazu a popripade ho znovu provedou
- Stisknuti cudliku Ctrl-C rusi prave provadeny prikaz
Zakladni prikazy pro krasleni entit jsou:
- LINE(USECKA)
- POINT(BOD)
- CIRCLE(KRUZNICE)
- ARC(OBLOUK)
- ELLIPSE(ELIPSA)
Vsechny tyto prikazy umoznuji konstrukci entit ruznymi zpusoby a
vzdy vyzaduji zadani souradnic bodu jednim ze
zpusobu obvyklych v autokedu.
- Veskerou editaci vlastnosti entit lze provadet prikazem
EDITUJ ENTITU z menu EDIT
- Dalsi prikazy pro komfortnejsi editaci entit budou predvedeny
na prikladech na pristich cvicenich.
V Autocadu existuji 4 zpusoby zadavani souradnic bodu:
Stisknutim leveho tlacitka mysi se zadava souradnice bodu, na
kterem se nachazi kurzor. Stisknutim praveho tlacitka se zadavani
posloupnosdti bodu konci. Prikazem SNAP(KROK) lze nastavit
pohyb mysi po urcitych jednotkach.
Z klavesnice lze zadavat souradnice bodu ctyrmi zpusoby
- Absolutni kartezske souradnice -- oddeluji se carkou, priklad
20,20
- Relativni kartezske souradnice -- oddeluji se carkou, uvedeny
jsou @, priklad @0,20
- Absolutni polarni souradnice -- oddeluji se <, priklad 20<90
- Relativni polarni souradnice -- oddeluji se < a uvozuji @,
priklad @20<270
Cviceni: Nakreslete obdelnik tvorici zaklad domecku
pomoci nasledujicich souradnic
0,0 20<90 @0,20 @20<180 uzavri
Stiskem kombinace Shift”rave tlacitko mysi (pri konfiguraci
¨tlacitkove mysi tez prostredni tlacitko mysi), nebo prikazem
OSNAP (UCHOP) bude vyvolano uchopovaci menu. Jeho pomoci
lze pouzit souradnice jiz existujicich objektu. Nejuzitecnejsi
uchopovaci rezimy jsou:
- ENDpoint(KONcovy) --- bod usecky, oblouku,...
- MIDpoint(POLovina) --- usecky, oblouku,...
- CENter(STRed) --- kruznice, kruznice z ktere byl
vytvoren oblouk,...
- PERpend(KOLmo) --- na usecku
- INTersec(PRUsecik) --- libovolnych dvou entit
- NEArest(NEJblizsi) --- bod libovolne entity
Po zadani rezimu je potreba vybrat (levym tlacitkem mysi)
entitu, ktere se uchopeni tyka.
Cviceni: K vyse nakreslenemu domecku
pridelejte dve usecky jako
strechu (rezim INT). Dale prikleslete komin (rezim NEA a PER) a
do strechy
kruhove okno tvorene dvema soustrednymi kruhy (rezim CEN).
Namisto zadani souradnice lze zadat filtr .x, nebo .y
(pri trirozmernem kresleni existuji i dalsi filtry .z .xy .xz a
.yz). Po zadani filtru je treba zadat libovolnym
zpusobem bod, ze ktereho se prevezmou uvedene souradnice a
pak opet libovolnym
zpusobem bod, ze ktereho se prevezmou souradnice ostatni.
Cviceni: Pomoci souradnicovych filtru a uchopovaciho rezimu
nakreslete v domecku 4 obdelnikova okna.
Vysledny domecek by mel vypadat asi tak
takto.
Tomas Vanicek,
Katedra inzenyrske informatiky